Crafted In Terengganu, '' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero P

Crafted In Terengganu, '' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero P
'' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero Permata, Jika Tuan-tuan berminat dengan design sesuatu item didalam blog ini hendaklah menempahnya dengan tuan blog sendiri. Dilarang meniru mencetak atau menciplak idea, gambar, design kesemua item dalam blog ini. Sebarang tindakan peniruan/ copy paste ciplak design adalah tidak dibenarkan dan akan mendatangkan saham dosa yang berterusan selagi mana design itu ditiru oleh pihak yang lain pula sepanjang zaman''.

Monday 11 February 2013

Permata Malaysia



Walaupun Batu Bukit/ Quartz adalah permata yang paling tidak popular diperingkat antarabangsa, ia masih mendapat tempat yang istimewa di Malaysia.

 Batu Bukit mempunyai peminatnya yang tersendiri terutamanya di negeri-negeri pantai timur, pertandingan-pertandingan dianjurkan untuk mencari Ratu Cantik Batu Bukit.
Ramai yang tidak tahu Batu Bukit dijual pada harga serendah rm50 dan ada yang  mencecah sehingga puluhan ribu ringgit, yang berharga puluhan ribu tu biasanya dimiliki oleh Big Boss atau Tauke Besar permata area pantai timur.

Cara mengukur nilai Batu Bukit tidak sama dengan batu-batu lain. Soal kejernihan / clarity sangat diutamakan. Batu Bukit yang bernilai tinggi ialah yang jernih dan isi batunya bersih dari sebarang kekotoran dan kabus. Apabila isi batu jernih barulah Nampak jelas imej yang ada didalamnya.

Nilai Batu Bukit semakin tinggi apabila terdapat imej didalamnya seperti imej keris, imej haiwan dan adanya panorama yang cantik seperti taman karang didasar lautan. Lagi rare imej yang berada didalam batu bukit itu maka lagi tinggilah nilainya.

 Kebanyakan batu bukit di Malaysia dicanai dalam bentuk cabochon supaya imej yang berada didalamnya kelihatan hidup. Kebiasaannya sebelum proses mencanai permata dijalankan, Pandai Batu akan menilai sejauh mana kecantikan Batu Bukit yang akan  terhasil nanti. 

Hanya batu yang benar-benar cantik dan berpotensi menjadi harga sahaja dicanai menjadi permata, ini kerana proses mencanai Batu Bukit adalah yang paling sukar dan memerlukan ketelitian yang tinggi. 
Oleh  kerana warna Batu Bukit putih jernih, ia akan menampakkan kecacatan yang nyata jika tidak dicanai dengan sempurna justeru mencanai Batu Bukit yang tidak berpotensi adalah perbuatan yang sia-sia.

                       
                     Koleksi peribadi
Yang ini not for sale (kecuali jika ditawarkan dengan harga yang tinggi) satu dalam sepuluh juta, terdapat sekeping logam didalamnya. Ada pendapat mengatakan logam itu ialah Besi Qursani, Besi Melilih, Besi Kuning dan Ibu Besi, masih belum disahkan yang mana satu betul dan apakah kegunaan dan khasiat besi ghaib ini. Yang pasti ianya bukanlah calang-calang besi kerana dapat telus kedalam batu tanpa ada kesan rekahan sedikit pun.

Mungkin mata pedang dewa yang patah ketika bertempur lalu terbenam dalam batu...hehe gurau jer

Kehebatan kuasa tuhan, bagaimana besi berbentuk pentagon ini boleh masuk kedalam batu quartza yang rapuh tanpa memecahkannya? adakah besi yang sifat umumnya keras boleh jadi lebih lembut dari batu?

"…Dan Kami turunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia..." (QS Al-Hadid: 25)

 

No comments:

Post a Comment