Crafted In Terengganu, '' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero P

Crafted In Terengganu, '' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero P
'' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero Permata, Jika Tuan-tuan berminat dengan design sesuatu item didalam blog ini hendaklah menempahnya dengan tuan blog sendiri. Dilarang meniru mencetak atau menciplak idea, gambar, design kesemua item dalam blog ini. Sebarang tindakan peniruan/ copy paste ciplak design adalah tidak dibenarkan dan akan mendatangkan saham dosa yang berterusan selagi mana design itu ditiru oleh pihak yang lain pula sepanjang zaman''.

Sunday 16 February 2014

Jangan Terpedaya

Melihat kepada fenomena sekarang, ramai peniaga online tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Ia sesuatu perkembangan yang baik kerana akan memujudkan persaingan yang sihat dikalangan peniaga. Dalam masa yang sama timbul suatu masalah baru yang mana peniaga menjual permata yang tidak betul.
 Sebagai contoh Delima Madagascar dan Mozambique dikatakan Delima Burma. Nilam sintetik Afrika dikatakan Nilam Ceylon. Ada juga penjual yang mengunakan sejenis alat pengukur hardness dan sejenis test pen yang boleh di setting dan direka khusus untuk menipu. Lampu test pen itu akan menyala sekalipun diuji pada kayu atau kertas. 
Nilam Ceylon dan Delima Burma original mana nak dapat dengan harga murah? Jumlah yang dibawa oleh international supplier luar negara pun sangat sedikit, boleh bilang berapa biji yang ada dan bukan senang nak dapat yang cantik, kalau ada pun tersangatlah mahal harganya, terpaksa bersaing dengan peniaga lain untuk mendapatkannya kadang-kadang tu kena nego sampai 2- 3 jam. 
Terserahlah kepada pembeli untuk berfikir dan membuat keputusan yang tepat, logik ke kalau peniaga tu boleh menjual banyak biji Delima Burma pada harga murah seperti coklat hacks? cara yang mudah mengenal Delima Burma ialah melihat pada warnanya, kebiasaan Delima Burma akan ada sedikit warna purplish.

No comments:

Post a Comment