Crafted In Terengganu, '' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero P

Crafted In Terengganu, '' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero P
'' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero Permata, Jika Tuan-tuan berminat dengan design sesuatu item didalam blog ini hendaklah menempahnya dengan tuan blog sendiri. Dilarang meniru mencetak atau menciplak idea, gambar, design kesemua item dalam blog ini. Sebarang tindakan peniruan/ copy paste ciplak design adalah tidak dibenarkan dan akan mendatangkan saham dosa yang berterusan selagi mana design itu ditiru oleh pihak yang lain pula sepanjang zaman''.

Monday 17 June 2013

Penjagaan Permata

         Seperti mana kenderaan, tanaman dan haiwan peliharaan, cincin dan permata juga perlu dijaga dan dipelihara  dengan baik mengikut kaedah-kaedah tertentu.
          Permata juga perlu di 'bela', ia perlu dipakai, dibawa berzikir, direndam dalam minyak zaitun (olive oil), dan berbagai kaedah lagi, lain orang lain caranya. Ada yang polish permukaan permata dengan kertas tisu ketika ada masa terluang seperti ketika minum di kedai, ada yang tanam permata didalam tanah, dan ada yang rendam permata dalam air zamzam dan sebagainya. 
         Semakin lama permata di 'bela' ia semakin cantik dan menawan. Akan berlaku beberapa evolusi pada permata yang merangkumi tekstur permukaan luar, warna dan isi batu. Evolusi keatas warna biasanya  berlaku perubahan warna yang semakin tua/matang, jarang berlaku perubahan warna yang semakin pucat atau pudar, jika berlaku perubahan warna pada permata yang semakin pudar / pucat ia bermakna permata berkenaan ialah permata sintetik.
         Evolusi keatas tekstur permukaan luar permata pula ialah kelihatan permata seperti 'hidup', seakan-akan basah, lebih licin dan seolah-olah berlendir. 
Manakala evolusi pada isi batu pula dipanggil sebagai 'pecah air", fenomena ni agak payah nak explain, tapi boleh diibaratkan seperti menuang segelas air suam kedalam segelas air teh tarik. Tempoh setiap evolusi pada permata tidak sama bagi setiap orang, ia bergantung kepada banyak faktor seperti keserasian permata dengan pemakai dan tahap penjagaan.

Cincin diatas adalah koleksi kesayangan, selepas di 'bela' dengan baik dan dikeluarkan dari tempat pertapaan cincin, warna permata berubah menjadi semakin tua (masak sepenuhnya), ramai sahabat-sahabat termasuk tuan asal pemilik sebelum ini tak kenal permata yang pernah menjadi miliknya dahulu.

Fuh!! memang dasyat...seperti ikan laga yang di tapa seminggu dalam tanah. Nak jadi sampai ketahap ni bukan susah pun, kene selalu pakai, polish permukaan permata dengan tisu, jaga dengan air zamzam, minyak zaitun dan minyak zatfaran/ candan. Tak jemu dipandang beratus kali, pengubat jiwa ni.

No comments:

Post a Comment