Crafted In Terengganu, '' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero P

Crafted In Terengganu, '' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero P
'' Kesemua gambar dan design cincin dalam blog ini adalah hak milik Alfero Permata, Jika Tuan-tuan berminat dengan design sesuatu item didalam blog ini hendaklah menempahnya dengan tuan blog sendiri. Dilarang meniru mencetak atau menciplak idea, gambar, design kesemua item dalam blog ini. Sebarang tindakan peniruan/ copy paste ciplak design adalah tidak dibenarkan dan akan mendatangkan saham dosa yang berterusan selagi mana design itu ditiru oleh pihak yang lain pula sepanjang zaman''.

Wednesday 19 June 2013

Batu Asli

           Sepertimana yang saya jelaskan berulang kali, batu permata asli memang payah nak dapat yang betul-betul cantik, yakni bersih dari segala, kekotoran, debu, asap, tahi lalat dan kekeruhan dalaman lain. Selagi mana ia bergelar ‘batu asli’ memang tak dapat lari dari sifat-sifat umum 'batu', namun ia tetap ada cahaya, aura dan kelebihan tersendiri yang membezakannya dengan batu sintetik.
           Sifat kekurangan inilah sebenarnya kecantikan yang bukan semua orang pandai melihat dan menilai. Hanya jauhari mengenal manikam.   Kalau kita nak yang betul2 bersih, jernih, warna yang cantik, lebih baik beli batu sintetik, harga pun murah rm5 sebiji dan kita tidak akan mendapat apa-apa manfaat dari kelebihan  batu asli.
             Batu asli perlu diikat cincin dan dipakai dalam tempoh yang lama dan di ‘bela’ dengan baik baharulah ia akan berevolusi peringkat demi peringkat sehingga mencapai kemuncak kecantikan. Kalau nak cari batu asli yang betul-betul perfect memang tak akan sampai ke tangan kita, kecuali kita sendiri yang jadi pelombong.
             Jika kita membuat kajian terperinci, mengapa delima Burma dan Ceylon paling mahal dan mengapa delima Mozambique dan madgascar paling murah dipasaran dunia? sudah tentu jawapannya delima Mozambique dan Madagascar dikenakan berbagai treatment yakni kecantikannya sudah tidak lagi natural
            Delima Burma dan Ceylon walau tidak cantik macamana sekalipun ia tetap bernilai tinggi kerana ia tergolong  dalam natural precious stone yang payah dapat.  Delima Ceylon adalah yang paling payah nak dapat yang original, kebanyakan yang dijual dipasaran antarabangsa ialah high grade sintetik.  

No comments:

Post a Comment